lørdag 14. oktober 2017

Mitt barn. Takk for jobben din!

Jeg vil at mitt barn skal gå i en barnehage der det blir møtt og sett når det kommer. Der den som tar i mot mitt kjære barn faktisk ”driter” litt i meg som voksen, men heller går ned på høyde med barnet og hilser barnet velkommen først. Jeg vil gjerne samtale med dere om ting som vedgår meg som forelder, men ikke over hodet på barnet. Den samtalen kan vi ta når barnet er kommet seg inn på avdelinga eller basen. Barnet mitt forstår faktisk mye av det som blir sagt, selv om det ikke kan prate selv enda.

Jeg ønsker at du kan kontakte meg etter at jeg har levert barnet mitt, om det en dag er veldig lei seg når jeg leverer det fra meg. Jeg vet jo innerst inne at barnet mitt har det godt hos dere og at det etter hvert stopper å gråte ved litt trøst og trygghet på et fang. Men det betyr så mye for meg om du allikevel kan sende en melding eller ringe meg. Bare for å si at alt er ok nå. Det gjør at jeg greier å konsentrere meg på jobb resten av dagen. Det gjør meg trygg. Min trygghet smitter over på barnet mitt når jeg skal levere det hos dere, og vil gjøre jobben deres lettere også. Og ikke minst så vil barnet mitt føle seg tryggere.

Jeg håper at barnet mitt får lov til å spise når det er sultent og får sove når det er trøtt. Ikke fordi klokken tilsier at det er på tide med dette, men fordi dere som er så flinke til å lese og forstå barns signaler, gjør nettopp dette. Og at dere har lyttet til meg når jeg på forhånd har gitt dere litt informasjon angående nattesøvnen. For det er min oppgave, og den er viktig.

Jeg har en drøm om at dere tar dere litt ekstra tid til både mitt og andre sine barn der det er aller viktigst å gjøre nettopp dette. For eksempel når barnet mitt skal sove luren sin for dagen. Smokk i munnen å kose kluten i hånda. De små men akk så viktige detaljene. Har du tid til å tulle og tøyse litt med barnet mitt mens du skifter bleie på det? Ligger nemlig litt urolig på stellebordet og spreller, men ikke når man lager litt grimaser og ler litt. Da ler mitt barn også.


Jeg tror barnet mitt vil sove enda bedre om du som legger det, kjenner barnet godt. At du har lært det å kjenne. At du vet at akkurat mitt barn ikke trenger å vugges, men at det blir trygg på situasjonen når det synges for. Ikke lenge, men bare at det blir gjort. For denne settingen kjenner det til fra alle de trygge lurene det har hjemme.  Kan du avse 5 sekunder til å stryke barnet mitt på kinnet sitt samtidig som du sier ”god natt”? Akkurat mitt barn er vant med dette.

Jeg stoler på at dere lærer mitt barn å kjenne. Jeg stoler på at dere på avdelinga eller basen innehar relasjonskompetanse, slik at dette lar seg gjøre. Å ha godt lag med barn dreier seg ofte om nettopp denne kompetansen, selv om ordet på kompetansen ikke alltid blir brukt. Så jeg stoler på både deg som pedagog, deg som fagarbeider og deg som pedagogisk medarbeider har av ulike kvaliteter. Ja jeg vil kalle deg som er ufaglært for en pedagogisk medarbeider, for du er også så utrolig viktig for mitt barns og mine ønsker skal kunne gjennomføres.

Jeg takker dere for at dere tar dere tid til å ha barnet mitt litt på et fang når det våkner. Bare til det føler seg trygg nok til å vende tilbake til leken. Takk for at dere befinner dere så mye på gulvet, slik at de små barna hele tiden kan finne et fang. Ettersom de gjerne drar litt ut å utforsker, før de vil finne en trygg base i et fang igjen. 

Jeg synes det er fantastisk at dere klarer dere med et personal på 6 store barn og et på 3 små, selv om det i mine øyne burde vært et personal på 4 store og et på 2 små. For en styrke dere har når dere da gjør slik en god jobb angående å ivareta omsorg, trygghet, sikkerhet, leken og gleden. 

Jeg lover derfor å ikke bry meg så mye om hvor mange aktiviteter dere gjennomfører, spesielt på småbarnsavdelinga/basen, men heller bry meg om kvaliteten på de dere gjennomfører. At det observeres og dokumenteres glede hos mitt og andre sine barn mens de holder på med melding, vannlek, musikk eller hva enn gøy dere måtte finne på. 

Jeg verdsetter det så høyt når jeg henter mitt barn, og jeg finner det glad og trygt. Om det sitter på et fang og tuller med en av dere eller leker med noen av de andre barna under trygg observasjon er flotte ting. Jeg verdsetter det også veldig høyt om det er glemt et klesplagg eller lignende hjemme, og dette nevnes med et smil og ikke anklagende. Da slipper jeg også å dra hjem litt trist, men kan dra glad hjem akkurat som mitt barn. Da lover jeg selvsagt uansett å ta plagget med i morgen. Mitt barn. Tusen takk for jobben du gjør! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar